måndag 21 juli 2014

Sommarsvalka

För några somrar sedan tillbringade Syster Yster och jag en vecka på Gotland. Några dagar stannade vi hos finaste Ullfull och vi fick en guidad snabbtur på södra delen av ön. Naturligtvis var vi inne i en och annan garnbutik. I den ena butiken fanns det även tyg och jag köpte en stuvbit i jersey som nu äntligen har blivit en klänning. 

Jag tror att det är en bomull/viskos-blandning för tyget faller tungt och det känns så där lite "svalt" runt benen som viskos gör. Mönstret är från en gammal Allt om handarbete, om jag inte minns fel, och jag hade glömt hur skönt den sitter. Kanske att jag får ta in lite i midjan när tyget har "hängt till sig" lite.
När jag ändå var i farten så sydde jag en matchande tröja i sammetsjersey. Det skulle gå lite snabbt så klippte jag till den på frihand för att slippa leta fram ett mönster. Det funkar i alla fall ganska bra när man vill ha en lite lösare modell. Halskanten fick bli i klänningstyget.
 
Idag finns det inte så många måsten. Jag behöver bara fylla på kylskåpet lite grann, sen blir det badstranden när Jansson slutat jobbet.

7 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Vilket underbart tyg du sytt av. Gillar verkligen färgerna!

frisky frog sa...

Ååh vad snyggt! Jag hade glömt hur fint det där blommiga tyget var. Jag tror att jag ska göra mig en syatelje' utomhus idag.
Tack själv! Vi var helt döda i morse och missade biljudet som kom med hängmattan (trots att han hade bankat på dörren som en galning). Jag fick jaga ifatt honom i Ullared...
/P&K

Ullfull sa...

Åh så fint! Kanske kommer jag till symaskinen efter loppisen... / Kram Anita

Emilia sa...

Vilka fina syalster!

Maritas Maskor sa...

En verkligen tjusig klänning!! Tänk att kunna se fin ut fast det är då varmt! Inte så lätt annars... :)

Blenda sa...

Så fin och somrig! Har letat som en tok efter ngt liknande till mig, utan att lyckas hitta ngt som sitter snyggt på mig. Men det beror nog mest på att min form inte är riktigt kompatibel med den här lite rakare modellen... Men snyggt är det!

Hönsflocken sa...

Imponerande sytt må jag säga!