lördag 23 juli 2016

Schack matt

Inte för att den behövs just nu, men jag har i alla fall stickat klart en tjock sjal med dominorutor. Jag gick en kurs hos Virkostickmaja för ett litet tag sedan och sen dess har jag varit fast. Bara en ruta till....
Den blev inte jättestor, men om man använder en sjalnål så kan man snurra den runt halsen. Jag gillar verkligen effekten av spetsarna som blir när man "bygger" på diagonalen och därfär avslutade jag med tre rutor.
Den funkar också som en liten poncho eller ponchonnette om man sätter nålen i "sidan" istället. Kanske att jag gör någon slags knäppning.
Det melerade garnet passade fint till rutorna. Det gick åt 345 gram av Järbos Twiggy. Kanske inte den garnkvalité som jag brukar välja, men färgen är helt fantastisk och till sjal funkar det.
Så här ser den ut när man lägger ut den. På de två sista fotona, med solen bakom mig, så blir det mörka väldigt blått. I verkligheten är det mer tobaksbrunt och de två första bilderna stämmer bättre.
Ett är säkert, det var inte de sista dominorutorna som jag stickade.

2 kommentarer:

frisky frog sa...

Nej det är ju inte precis sjalväder nu, men himla skönt att ha den klar när kylan kommer.
Snygg är den i vilket fall som helst.
/P&K

Cicci H sa...

Så magiskt snygg!