lördag 11 juli 2009

Minisemester

Eftersom vi har fått smått så blir det ingen längre semester i år. Men någonstans vill man ju och dottern hade en önskan om att få se Köpenhamn, så vi styrde kosan ditåt.
Hotell bokat i Malmö för att kunna ta tåget över sundet.
Här är en vacker balkong på Stora torget i Malmö.
Dagen i Köpenhamn bjöd på lite varierat väder.Jag släpade INTE med mig regnjackan i onödan....
Ingen tur till Köpenhamn utan ett besök i Nyhamn. Och ingen tur till Danmark utan att äta wienerbröd med choklad på. Pölsen kan jag faktiskt hoppa över. =)
Hemåtfärden gick runt Smygehuk och Ale stenar vid Kåseberga.
Här hoppar mina 3 älsklingar runt på de allra sydligaste stenarna i Sverige.
Och här är kanske höjdpunkten på vår semester. (det beror på vem man frågar) En kak-buffé!! Är man ett kakmonster så är detta ett måste om är i Skåne. Ljumma bullar, mjuk pepparkaka, sockerkaka, chokladsnittar, cocoskakor och spröda mördegskakor med strössel eller russin.Allt serveras på Kafé Annorlunda, vid Stenshuvud söder om Kivik.
Här har tiden stannat. Du får kaffet i en egen liten kanna, borden har virkade vita dukar och alla möbler ser ut som dom som farfar hade i finrummet när jag var liten.

Alla som kommer in genom dörren och får se det dignande kakbordet ser överförtjusta ut.
För hur ofta säger mamma att du får ta så många bullar och kakor du vill?

5 kommentarer:

frisky frog sa...

Ååååå, Danmark och café Annorlunda! Har ni varit där förut? Där kan man ju inte vara för många gånger!!!

Vi bugar för erbjudandet, men just nu gräver jag och Elon tittar på. Ni skulle nog få det långtråkigt... Kan vi inte ses nästa vecka när vi kan slappa och njuta av varandra? Vin o så där du vet...
/P&K

Susilull sa...

Vilken härlig minisemester!!
Köpenhamn och Skåne, det är favoriter båda två - skall lägga Café Annorlunda på minnet - jag är också ett kakmonster!
Imorgon bitti bär det av till Skåne för oss, hoppas vädret blir bättre...!!

Ha det gott!

Susilull sa...

Hej igen!
Jag har en liten sak till dej på min blogg!

Desirée sa...

Vilken härlig utflykt! Köpenhamn är aldrig fel!

Kolla in på min blogg - jag har fångat den =)

frisky frog sa...

Grattis!
Ringer, men i fall jag glömmer det: Första helgen i augusti. Kan vi umgås hos er då? Elon ska till Linköping på söndagen och vi tänkte att vi kan komma några dagar innan och vi tjejer (2 eller 3) stannar hos er tills han kommer tillbaks. Kanske kan vi sy till allmogemarknaden...