torsdag 7 januari 2010

Hönshusrapport

Idag kommer det en rapport från hönseriet.Trots lite vinterproblem så är det ett rent nöje med egna höns.
Klara och Bella kan inte fort nog få se vad mattes/husses jobbarkompisar lämnat för grönsaker till dem och jag får fösa dem framför mig varje morgon för att kunna komma in.
Vi "pratar" och kelar lite varje dag och jag nattar allihopa varje kväll.

När vi startade renoveringen av vinterhuset så såg det ut så här.
Nytt innertak, nya fönster, nytt golv, vit färg, regält galler och sittpinnar med "gödselplåt" under.Utanför gallret är foder och redskap välorganiserat i sann 5S-anda.
Katternas lucka har fått en "sluss" och de har en egen hylla med mat och vatten. (jag har ännu inte sett några spår av små eller stora gnagare)

I efterhand kan vi konstatera att huset inte klarar en svensk vinter. Men det är dragfritt och med hjälp av värmelampor, vattenvärmare och en upphängd matta framför dörren så håller vi i alla fall temperaturen på plus.
Till nästa vinter blir det isolering av tak och en bättre dör
r.Gamla grishon är numera ett sandbad.Tupparna håller sams och delar rättvist på hönorna.Jag provade torv istället för spån, men kunde ganska snabbt konstatera att gult damm är snyggare än svart. =/Sambon snickrade fina värpreden och värmelampan höjer stämningen.
Just nu plockar jag hela 3 ägg om dagen.
Tillverkning av en större foderautomat ska få bli nästa projekt.
Den behöver inte fyllas på lika ofta. =)

5 kommentarer:

Koola Viola sa...

Roligt att kika in i ditt hönshus :o)

Och torv är himmelens praktiskt, men det måste vara rätt sort. Ibland dammar den så man blir tokig... Tråkigt, för torvgödsel är ju världsbäst i landet sedan.


Tack för titten, vad fint du har det :o)

Maria sa...

SÅ kul att kunna plocka in 3 ägg om dagen. Då trivs nog hönorna i sitt hus!

Anonym sa...

Så mysigt dina kacklande bästisar ser ut att ha det. När jag hade höns bottnade jag med tio cm torv i hela hönshuset och sen lika mycket spån ovanpå. Det höll sig fräscht, torrt och i stort sett dammfritt hela vintern. Och en gammal hederlig grislampa är förstås nödvändigt nu när det är så extremt kallt, men skäm inte bort dem. De tål kyla alldeles utmärkt. Hade ett rymlingpar som inte gick att fånga in och de bodde ute i det fria en hel vinter och spankulerade glatt omkring i snön.

Susilull sa...

Så roligt att läsa om ditt "hönseri". Dom ser ut att ha det finfint i sitt hus!

Och vilket vacker rubrikbild du lagt in på bloggen!

Ha det gott!

Call design sa...

Vilken pärla till hönshus du har, att du har den stora förmånen att ha dem, underbara djur och charmiga!