måndag 16 mars 2015

Brunt garnityr

Det här får bli det sista inlägget med nystickade vinterkläder för den här gången, för nu vill jag slippa mössa och vantar.
När vi var hos Janko Design för ett litet tag sedan så hittade jag fina nougatbruna nystan i Schachenmayrs Alpaka som inte gick att motstå. De blev en perfekt ribbstickad mössa. Som vanligt frilansade jag lite och kanske att den blev aningens för lång. Det löste jag med att vika upp en kant och sy en "Homemade"-etikett runt vikningen så att den håller sig uppvikt. Det blev en stor pom-pomboll på toppen.
Den matchande kragen är fyra ihopvirkade mormorsrutor i brunspräckligt Hullabaloo från Colinett, gråvit okänd angora, brunt Alpacka från Drops och allt är kantat med metallisk brun Mohair Lux från Schachenmayr. Samma som i mudden på nya tröjan, nu har jag hittat etiketten. =) 
Även om mössan är alldeles för varm att använda nu så är i alla fall kragen skön att ha på sig tidiga mornar och kyliga kvällar. Allihop blev himla fint till tröjan och jag är väldigt nöjd. 

1 kommentar:

frisky frog sa...

Finfina! Här har det inte stickats en enda maska på hela helgen. Gullungen har sysselsatt oss... Förutom de 2 timmarna hon sov nerbäddad i pergolan. Då passade jag på att röja i blomsterlandet. =)
Tjohoo, vi ses snart.
/P&K