söndag 8 mars 2015

Tant brun i vårsol

Det har varit en fantastisk stickhelg i Vrigstad med en massa fantastiska stickerskor som avslutades i strålande sol idag. Och äntligen har jag fått hjälp med att föreviga den bruna tröjan. Fotografen är bästaste Syster Yster och fotot är taget utanför kyrkomuren. IM-gården där vi varit ligger alldeles utanför kyrkomuren. 
Jag är ganska nöjd med modellen. Mönstret är Tant Koftas uppifrån-och-ner-tröja efter mina egna mått.  
Ärmarna i mohair är en inspiration från en köpetröja som en jobbarkompis hade på sig. Muddarna har dessutom fått ett litet metallskimmer från ett Kid silk som jag inte kommer ihåg namnet på. Totalt gick det åt 440 gram. 65 gram är Mohair lyx från Schachenmayr, resten är några gram av skimret och okänt ullgarn. Okänt ullgarn som fyndats på Tradera som Karisma, men som inte höll vad som utlovades. Definitivt inte Karisma, men det var i alla fall ett ullgarn och jag fick det himla billigt så jag brydde mig inte om att klaga. 
I nacken gjorde jag några förkortade varv för att få en bättre passform. 
Raglan består av 2 aviga maskor med 1 rät maska på varje sida. Ökningen har jag gjort med ett omslag på varje sida om raglan vartannat varv tills det var dags att ta ihop livet i ärmhålan. Därefter har jag ökat 2 maskor i sidan var 6:e cm på hela livet.
Tack för fotohjälpen och alltid lika mysigt sällskap syrran. Tack till andra goa stickerskor, ölänningar som fastlänningar, och tack snälla Emma och Barbro för att ni ordnat en toppenhelg!

5 kommentarer:

Iréne JB sa...

K och jag diskuterade din tröja på vägen hem, hur raglanen var gjort, nu fick vi svar. När det gäller Vrigstad är det verkligen underbart att komma dit och bli bortskämd samtidigt som man nördar garn och mönster tillsammmans med er andra härliga stickerskor. Tack för trevligt sällskap.

Iréne JB sa...

Sa jag att tröjan är snygg och att jag gillar detaljen som raglanökningen blir? För det är det jag menar :)

Pernilla sa...

Fin tröja! Hoppas kunna åka till Vrigstad i sommar. Kom hem från en skidresa i lördags så kunde inte åka i helgen. Hoppas vi ses snart.
Kram, Pernilla

myzpyz sa...

åh, va fin den blev :)
saknar er o är avis på alla Vrigstadsbesökare, menmen jag fick juh jobba hela helgen ist...
kramar o kärlek

Emmas dagar sa...

Tröjan är jättesnygg!
Och sockorna blev också fina!
Tack för att ni kom!