söndag 20 september 2015

Djungelbekämpning

Igår var jag på Höststicke i Vrigstad. Massor av kära bekanta ansikten. Varje gång vi ses så talar vi om hur vi träffades första gången och hur "pirrig" man kan vara när man anländer ensam till ett stickevent, och hur kort stund man faktiskt känner sig ensam. Alla klämmer på varandras stickningar och alla bläddrar i varandras stickböcker och alla ger varandra goda råd när man kör fast i sin stickning. Varje gång man åker ifrån ett stickevent så känner man sig lite tom, men man har åter igen fått en hel bunt med nya stickvänner. Nu var vi, Mamsen, Syster Yster och jag bara en dag av hela stickhelgen, för det är så himla mycket annat som ska ske den här hösten. Man får försöka att sålla lite bland allt det man vill och allt det där som man borde.
Något som jag borde gjort för flera år sedan är att plantera om i den här blomsterrabatten. 
Före
Vi kallar landet för njuren för formen är lite sån. Det har bytt skepnad många gånger under åren och nu var det dags igen. När jag hade hönsen var det lite svårt att hålla snyggt för hönsen ville ju gärna hjälpa till, men nu har jag varit hönslös i ett år så det fanns inget att skylla på längre. Den som spar han har, det tog heeeela förra helgen att få bukt på eländet.
Först grävde jag upp det jag ville spara och sen var det bara att hugga i med det som skulle bort. Det enda som fick vara orört var pionen, för det brukar ta flera år innan det blir blommor efter en flytt.
Under tiden
Så här såg det ut när jag fylllt på med 10 säckar ny gjord, lite gamla och lite nya växter. I ovankant har jag kortat landet med ca 40 cm för att få en bättre passage mellan rabatten och jasminen ovanför. 
 Efter
Stålkanten runt hela landet håller gräset på mattan =)
Det ser väldigt ynkligt ut just nu, men i veckan ska det dimpa ner tulpanlökar i brevlådan och så blir det nog lite fröer till våren. Färgerna i landet ska vara svart, vitt och rosa.  
Om någon gillar "monsterdaggkåpa" eller rosa vårprimula finns här massor att hämta. =) 
Idag ska jag gjuta ett nytt fågelbad av ett jätterabarberblad som jag sparat på hela sommaren. Sen ska jag mata barnbarnet med gulaschsoppa och äppelpaj. =)

3 kommentarer:

frisky frog sa...

Vad snyggt det blev! Jag borde verkligen göra detsamma... hmm. Ska vi bestämma att du kommer hit och bossar lite med mig och pekar med hela handen vad jag ska göra så det blir gjort hos mig också. Kanske att jag ska lägga ner stickningen ett år och försöka komma ifatt med trädgården... NOT!!! En får prioritera.
Tack för en härlig lördag. Jag kan bara hålla med. Så härligt att återse många goa stickerskor och träffa andra som är "nya". Och kul att mamsen blev nöjd med sin födelsedagspresent. =)
/P&K

Missen sa...

Fin rabatt, åh jag längtar också till stickevent och träffa goa stickvänner. Kram

Cicci H sa...

Landet ser fint ut och hoppas du tar bild till våren oxå!