söndag 27 mars 2016

Ulligt påskägg

Jag har konstaterat att barnbarnet har alldeles för få hemmastickade plagg i sin garderob och så kan vi ju inte ha det. På sin 2-årsdag fick hon jeans och tröja och i påskägget låg det en matchande kofta.  Ja, jag erkänner, även koftan skulle varit i paketet men den hann helt enkelt inte bli färdig. Igår morse sydde jag i knapparna i den halvfuktiga koftan och lagom till påskmiddagen hade den torkat. =)
Garnet är Donegal Tweed som jag inhandlade sist jag var hos Tant kofta och mönstret är hennes uppifrån-och-ner. Jag följde hennes idé om att sticka ca 20 % större och sen valka koftan i tvättmaskinen i 40 grader. Det funkade ganska bra med storleken, men kanske hade jag inte behövt göra den 20 % bredare, bara längre. Nu blev det lite att växa i. Garnet blev helt fantastiskt mjukt av valkningen och man kan knappt tro att det är ull. Det borde passa både barnet och mamman. =) Enda nackdelen är att kofta vridit sig något, men det får man väl leva med. Garnåtgången är ca 125 gram i storlek 92-98 cl.
Även knapparna hittade jag hos Tant kofta. Hon har dem i flera storlekar och färger och jag tycker de är så himla fina.
Jag har stickat ärmen extra lång så att det finns lite att växa i. Det är fint när det är uppvikt, tycker jag.
Har ni sett mina nya etiketter? De visar tillverkare, hur man tvättar och de delar ut lite kärlek. =) De är beställda på Labelsandribbon. Nu kan ingen skylla på att de inte vet hur de ska sköta plaggen.
Nu är jag himla sugen på att göra en till liten tjejtröja i ett annat garn som jag har liggandes i gömmorna. Fast jag borde kanske först ta tag i åtminstonde någon av kassarna som snart "dränker" min stickfåtölj. =)

2 kommentarer:

frisky frog sa...

Den är superfin och jag älskar färgerna ihop! Mååååste fixa såna etiketter.
Nu är det inte långt kvar. Tjohoo!
/P&K

Cicci H sa...

Så söt! Cool färgkombo!