söndag 11 september 2016

Historien upprepar sig

Vad lätt det är att fastna i ett mönster. Det går snabbt och lätt att slänga ihop något som man har prövat förut. Det här mönstret funkar lika bra i både vävt och stickat tyg. Här blev det en topp och en klänning i viskos. Båda är köpta som stuvar på Ohlssons för en liten peng. Om man sen ser till PPA, pris per användning, så är kostnaden minimal i alla fall för toppen. Klänning blir det inte lika ofta, men använd är den absolut.





Klänningens hals är kantad med ett prickigt kantband på insidan och toppen har fått en kant i det blommiga tyget. 

Ibland kan stuvar vara lite trixiga eftersom de oftast är det första i tygtrycket som kan vara lite defekt. Den blå fick jag dela på styckena och skarva lite på nederdelen för att få till det. Men skarven syns ju knappt. Eller vad tycker ni? 

Jag lovar att ni kommer få se den här modellen i nååågra varianter till. Det ligger redan tre tillklippta på sybordet.

2 kommentarer:

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

PPA - nu har jag lärt mig en ny förkortning :)

frisky frog sa...

PPA? Smart! I så fall är mina senaste hemmasydda klänningar billiga.
Din klänning är superfin (och väldigt lik min)! Toppen har jag ju inte sett på, men eftersom mönstret kommer från mig vet jag hur den ser ut. Tyget är väldigt fint!
/P&K