söndag 23 augusti 2009

Omvägsfynd

Vägen som tar mig och sambon till jobbet ska byggas om, den ska bli en 2+1 väg. Jag har inget emot en säkrare färdväg, men det blir ju lite bökigare under ombyggnaden. Efter att återvändande kollegor häromdagen sagt att det var totalkaos så bestämde vi oss för att ta en liten omväg hem. Och vilken tur! Vi råkade hamna på loppis som höll på att stänga för säsongen, och jag gjorde världens fynd. En hel plastlåda fylld med mönster, märkböcker, damtidningar och en massa annat. Det mesta från 50-talet. Här är bara ett litet urval av allt som fanns i lådan.
Några av mönsterna och stickböckerna.
Lite påskpyssel för den händige.
En liten sjal i underbara färger som dottern genast tingade.
De flesta mönsterna låg noggrant nerpackade i bruna kuvert från Elektriska aktiebolaget, Sivers & Häger, i Jönköping. Jag tror att gamla ägarinnan av lådinnehållet hette Siri och senare gifte sig med Karl E Karlsson. Herr Karlsson jobbade nog på ASEA i Västerås och dit gick flyttlasset från Jönköping. Många av mönsterna är avritade, utan bild, men tydligt påskrivet vad det är för något och i vilken storlek. Och det står Ida´s skola på, där gick jag också. Det finns t om några provlappar på knapphål, ärmsprund mm. Jag har en hel pärm av provlappar som jag sydde på Ida´s.

3 kommentarer:

MiA sa...

Coolt fynd!

Ha det gott!
MiA

frisky frog sa...

Vilket fynd! Man kanske kan få spana lite i den där lådan nästa gång färden går norrut...

Igår skulle du varit här. Surströmming! Jag kan varmt rekommendera Kallax även om de har vanat för att de inte är riktigt mogna än. Hur goda som helst!
/Kram

Desirée sa...

Gud så roligt fynd! Grattis!!