lördag 2 juni 2012

På begäran

Vad vore en bal på slottet om man inte har de rätta accessoarerna? Här kommer några närbilder på Janssons balväska. Den är sydd i samma tyg som boleron som försvann, svart alcantara (eller hur det nu stavas) och den matchade de svarta mockaskorna perfekt.
Modellen hittade jag i en gammal Burdatidning. Den är sydd som en påse med foder som till hälften är i avvikande tyg, innan jag sydde ihop den så stoppade jag i pappskivor mellan yttertyg och foder på bägge sidorna. Pappskivorna är hälften så djupa som själva påsen. Jag fäste med några stygn precis ovanför pappen för att den skulle hålla sig på plats. Resten av påsen bildar "locket" när man viker den. Vikt mäter den ca 28 x16 cm. Jag gjorde rosor och blad i samma sidentyg som i klänningen som jag fäste fast med några stygn på symaskinen.
Den rymmer inte så mycket, men det finns i alla fall plats för pengar och några andra fönödenheter.

Så mycket mer behövs väl inte när man ska vara balprinsessa?

4 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

En riktig prinsess-väska! Hur fin som helst.

Emilia sa...

Klart man ska ha en passande väska till vackra klänningen - jättefin!

frisky frog sa...

Superfin! Jag vill också gå på bal...
/P&K

Sunna sa...

så super fin, jag kommer ner till dig med min dotter om 3 år för då är det hennes tur..*blink*