fredag 17 mars 2017

Alla stjärnor på min himmel

Efter nästan 20 år på samma arbetsplats blev jag plötsligt överflödig. Många tårar har trillat, MEN, jag försöker att se det som en knuff i ryggen. Det är dags att göra något annat. Det svåraste har varit att lämna alla som jag har jobbat med, och eftersom jag är en riktig bölegris så avsade jag mig alla tacktal. Efter några veckor stod de ändå där på min trapp med bakelser och presenter och jag bölade förstås. Paketet innehöll massor av fina saker och garn. Av garnet har jag gjort en stor sjal som består av stjärnor. Att jag valde stjärnor beror på att intranätet på jobbet heter "Stargate". Det blev inte riktigt lika många stjärnor som jobbarkompisar. Jag fick fyra olika färger och dessa har jag blandat lite på måfå. En härlig röra som symboliserar alla som jag kommer att sakna. 
Jag satte i knappar så att man kan knäppa ihop den och använda som en snurresjal. Lite trixigt att hitta rätt placering på knapparna, men det löste sig.

Mönster till stjärnorna hittade jag i boken "Mormorsrutor", men det borde funka med vilka sexuddiga stjärnor som helst. Jag har virkat ihop dem med en smygmaska efterhand, så som jag gör när jag virkar mormorsrutor. 
Hela sjalen väger ca 315 gram. Den är 50 cm bred och 160 cm lång. Alpacka är ju alpacka och den tycks aldrig sluta att fälla, men den är otroligt skön och den värmer mig på mer än ett sätt. Tack alla fina jobbarkompisar. Nu ska jag bara komma på vad jag vill bli när jag blir stor. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken underbar tanke bakom sjalen och den ser helt ljuvlig ut! Fiffig lösning på knapproblemet.
Hoppas din arbetssitation löser sig och leder till npgot riktigt bra ♡