fredag 13 augusti 2010

Leksugen?

Att ha ankor betyder gömma och leta ägg nästan varje dag. Freja och Idun gömmer och jag letar.
Hönsen lägger snällt sina ägg i värprederna varje gång, men ankorna lägger dem överallt. Lyckas de bara gräva en liten grop så duger det med var som helst åt dem.
I flera dagar nu så har jag letat överallt utan resultat. Jag har prövat att låta dem vara i hönsgården tills de är klara, men då kniper de, och jag har försökt att följa efter dem, men de lyckas överlista mig hela tiden.
Idag när jag rundade knuten så råkade jag få syn på något vitt i syrénhäcken. (trodde att jag letat där)Bingo!Kan det komplicerade gömmande bero på att jag inte tillät Freja lägga, OCH ruva, sina ägg ihop med hönan Klara? Varken jag eller Klara var så pigga på det.
Klara har numera egen, ankfri, kupé.
-
På frågan om ankägg är som hönsägg är svaret, nästan.
De är större än hönsägg, ca 1,5 gång och innerhåller procentuellt mer gula. De är svårare att vispa isär och pannkakssmeten kräver lite mer mjöl. Jag känner ingen skillnad på smaken, men jag har aldrig testat kokta, det ska visst inte vara så gott. Kanske beror det mest på konsistensen.

4 kommentarer:

MiA sa...

Busigt :))
Kan man använda ankägg precis som vanliga hönsägg? Dum fråga kanske, men jag har aldrig tänkt på det ;)

Ha en skön helg!
MiA

Lena Andersson sa...

Kul lek, jag skulle bli tokig.
skulle ha dom i en inhägnad.
mvh Lena

Ullfull/Anita sa...

Djur är kluriga o roliga:))

frisky frog sa...

Roligare än "gömma nyckel"?