tisdag 14 juli 2015

Grekisk mosaik

Till systerdotterns examensfest (som var för ett bra tag sedan) så sydde jag mig en klänning/tunika i lite tyngre jersey. Det mosaikmönstrade tyget är köpt på Ohlssons tyger och färgerna påminner mig lite om keramiken i Grekland. =) Modellen är liknande den jag använt några gånger tidigare. Jag skriver liknande för mönstret var utlånat och jag klippte efter en av de färdigsydda klänningarna.

Halsen är lite båtaktig. Jag brukar sy med ett fast band i sömmen i nacken och axelsömmarna på trikåtyg. Ett bra knep som jag lärde mig under min tid som sömmerska på Lapidus för hundra år sedan. Då drar inte plagget ut sig. Extra bra på ett så tungt plagg som en hel klänning blir.
Den passar lika bra till jeans som till ett par vita byxor. Eftersom jag snålade med tyget när jag köpte det blev den i kortaste laget för att jag ska känna mig bekväm med att ha den barbent. Då krävs det ett par stövlar och just nu har jag inga långa gummistövlar. =)

4 kommentarer:

frisky frog sa...

Den är superfin! Och det bästa är att jag också har en bit av det mysiga tyget. Det ska bara bli en stund vid symaskinen...
Tack för en mysig helg!
/P&K

Maritas Maskor sa...

Vilken fin klänning! Och skön ser den ut också! Det är väl det härligaste på sommaren, med nåt mjukt som inte sitter åt eller skaver nånstans! Var lite modig och dra på dig den utan byxor med! Det blir finfint!!

Ullfull sa...

Åh så snygg!!

Missen sa...

Supersnygg!!