lördag 9 augusti 2014

Flyg lilla fågel, flyg

Jag är väl ingen badtjej precis, brukar nöja mig med att svalka fötterna, men i år har det blivit några eftermiddagar och kvällar på stranden. Vi badar vid en fin liten sjö där skogen går alldeles inpå stranden och man kan få en plats i lite halvskugga om man vill. Tålamodet, när ingen vill bygga sandslott längre, tryter fort när kaffet tagit slut och därför har jag passat på att virka på en beställning. Jansson börjar på högskolan i Borås om några veckor och då behöver man ju såklart ha virkade disktrasor i bagaget. Vanliga mormorsrutor med en virkad kräftgång runt om. 
Duvblå, turkos, marin och lite fågelträck.......
Jag var i lite tidsnöd när jag skulle köpa garnet (det fanns faktiskt väldigt dåligt med blått i mitt lager) och åkte till en butik med ett ynkligt litet utbud av naturmaterial. Trodde i min enfald att vanlig bomull borde väl finnas, men icke, bara supermerceriserat. Jag tycker inte att merceriserat har så bra uppsugningsförmåga. Men jag hittade Cecilia från Svarta fåret. Bomull, viskos och lin verkade vara en blandning värd att testa. Är lite orolig för att de korta viskosfibrerna kommer att ludda, men vi får väl se. Tre badtillfällen blev tre trasor. Blå, men inte babyblå. Allt enligt studentens önskemål. 
Ett kök kräver ju mer än disktrasor, så det fick bli en packe passande kökshanddukar också. 
Se så, nu är barnet redo för en flygtur ur boet. Nästan i alla fall!

8 kommentarer:

Ullfull sa...

Åh vad kul för Jansson! Hoppas det blev vad hon ville!! Hälsa o gratta! Diska med klass får hon iallafall, superfina!! / Kram

Iréne JB sa...

Då är frågan? Är mamman redo för att Jansson flyttar? Misstänker iof det då hon förberett dottern med så fina köksattiraljer.

frisky frog sa...

Finfina trasor och handdukar. Är det "loppade" handdukar?
Läser Ire'nes kommentar. Jag gissar att mamman har försökt flygträna sin lilla unge så länge nu att hon är mer än redo. =)
/P&K

Myggan sa...

Haha! Flygtränat har vi allt, men jag kanske får "navelsträngs-ångest" ändå. Men hon blir inte längre bort än en knapp timmes bilfärd. =)
Det ska bli en bibliotikarie av henne, precis som hon önskar.
Handdukarna är sprillans nya. 2 för en 10:a på Hem & Hobby i Hjo.
/Anna

Emilia sa...

Perfekt - virkade disktrasor är bästa starten i ett nytt kök :)

Unknown sa...

Mamman behöver inte oroa sig, jag lovar att ta väl hand om henne! Se till att hon alltid har tak över huvudet, laga mat åt henne, klä henne varmt, sparka iväg henne till skolan i tid på morgonen och se till att hon dricker tillräckligt...mycket vin! Men ta med dig det andra moderskapet och kom hit ibland.. :)
Superbra att du ger henne diskrelaterade prylar! <3
Kram!

Myggan sa...

Skönt att det finns ordentliga flickor som man kan *host*.... lita på. =)
/Moster Anna

Sunna sa...

Perfekt att syssla med på stranden, vet du vad jag gör? Tofflor givetvis, hoppas du haft en fin sommar