måndag 4 augusti 2014

Pepparkakeland

Årets semester (som för övrigt är slut) blev inte riktigt som jag tänkt mig, och den inplanerade tiden vid symaskinen gick visst åt till annat. Men jag har ändå tillbringat små stunder i den svala källaren och några plagg har det ju blivit. Bland annat den här soldräkten som sambon kallar för pepparkaks-dräkten. Den är lite skrynklig på bilderna,men den är väl använd. 
Mönstret är ett ihopkok av två mönster, livet på en klänning och en byxa från den gamla mönsterskatten. Ett tunt brunt tyg i bomull och lite kantband i ett rosa tyg blev en fin färgkombination. (har samma färger i tunn lammull från Magasin Duett i garnhyllan) Jag har för mig att det gick åt 1,5 meter av det prickiga och 30 cm av det rosa.
Det blev knappar i sidan och på framstycket. Jag vet att det är smartare med knappen på hängslan om man vill justera längden lite, men nu blev det som det blev. Från början hade jag inte hängslena i kors i ryggen, till följd att de kasade ner hela tiden och jag höll på att bli galen. 

Alla byxor ska ha fickor tycker jag, så det fick bli ett par utanpåliggande den här gången. Den ena pryddes med ett litet rosa knapphjärtan.
Jag blir inte riktigt klok på storlekarna från förr. Stussen är väldigt väl tilltagen men midjan har jag ökat ut med minst 10 cm. 
Eller är det helt enkelt jag som, i nutiden, är lite oformlig? =)

3 kommentarer:

frisky frog sa...

Vadå oformlig? Jag tycker du är perfekt. =) Att pepparkaksdräkten är väldigt fin kan jag intyga. Min är fortfarande i "meterform" kan man säga, men till nästa Wheels & Wings ska den väl bli klar.
/P&K

Ullfull sa...

Tjusig! Fått mitt sms? / Kram

Emilia sa...

Riktigt snygg!!