söndag 24 mars 2013

Vårsol

Nu när vårsolen tittar fram så får jag lite lust att fräscha till det hemma. På stickcafét i fredags började jag på en ny badrumsmatta i stränggarn. Mattan blev klar innan sängdags så det är ett ganska snabbt projekt att genomföra.
Mönstret är en 6-kantig momrorsruta, virkat med virknål nr 15. Jag har virkat varannat varv gult och brandgult. Det brandgula är lite tunnare med det funkade ändå bra tillsammans med det ganska tjocka gula. Stränggarn är ganska besvärligt att fästa eftersom det är så tjockt, därför har jag virkat med föregånde varvs färg i de tre första luftmaskorna på nästa varv. Då får jag med garnet nästan osynligt och slipper fästa så många gånger. Stränggarn brukar finnas på loppis och jag har aldrig behövt ge mer än 20 kr för 1 kilo garn. Min matta väger ca 800 gram. Så håll ögonen öppna om du vill få en billig matta. =)

6 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Verkligen vårfräscht. Tjusigt med matchande handdukar också. Önskar dig en skön och vilsam påsk!

frisky frog sa...

Så vårfin! Färgerna är perfekta till golvet. Jag gillar ju också stränggarn. =)
Max "pussade" på grannens lurviga honan härom kvällen. Gissa om jag blev förskräckt närhan skuttade efter henne över åkern, men han är ju en liten fegis så han var snart tillbaks igen.

Cicci H sa...

Det var snyggt. Kanske jag skulle ta tag i badrumsmatta oxå... Du inspirerar.

disa sa...

Härligt vårigt fin! =)

Kerstin sa...

Snyggt,billigt och snabbt kan det bli bättre! // Kerstin

Sunna sa...

mattan är grym men jag är grön av avund på ditt badkar...underbart